Akershus Bedriftsidrettskrets

Akershus Bedriftsidrettskrets

Tore Wiken er ny daglig leder

Postet av Akershus Bedriftsidrettskrets den 11. Des 2019

Tore Gløer Wiken (48) er ny daglig leder i Akershus Bedriftsidrettskrets. Han bor i Asker og kommer opprinnelig fra Nittedal. 

Tore har jobbet i treningssenterbransjen i mange år hvor trenervirksomhet har vært en sentral del, enten en til en eller i gruppe. I tillegg har han bred salgs- og ledererfaring fra samme bransje. Han har også konkurranseerfaring fra langrenn, løp og sykkel.

Den nye daglige lederen startet i jobben 25. november og er i gang med å tilrettelegge for fysisk aktivitet. -Jeg har alltid hatt en lidenskap for fysisk aktivitet og helse, både personlig og gjennom min yrkeskarrière fra treningssenterbransjen, sier Tore. -Jeg motiveres av å skape aktivitets- og treningsglede, noe jeg får muligheten til å utvikle og prege gjennom Akershus Bedriftsidrettskrets. 


 


0 Kommentar

Månedens frivillige

Postet av Akershus Bedriftsidrettskrets den 1. Okt 2019


Jarle Amundsen er månedens frivillige i september. Han er leder for bedriftsbowlingutvalget på Romerike. I tillegg sitter han i kretsstyret i Akershus Bedriftsidrettskrets. 


-Hvordan kom du inn i bedriftsidretten? 

Gjennom pappa.  

Jeg husker jeg gikk barneskirenn som ble arrangert av Luftforsvarets Forsynings Kommando (LFK) fra jeg var rundt 6 år gammal. Jeg begynte sjøl å jobbe i LFK i 1978, og jeg spilte bordtennis for bedriftsidrettslaget. Så dro jeg i militæret i 1981, og kom tilbake i 1982, og spilte da i 8 mnd. før jeg slutta i LFK. Deretter begynte jeg med bedriftsbowling i 1984, og siden da har jeg spilt bedriftsbowling.  

Jeg kom inn i kretsstyret i bedriftsidretten i 2011. Bowlingutvalget tror jeg at jeg har vært i siden slutten av 90-tallet og fram til nå. Etter at jeg hjalp pappa med valget i 2011, ble jeg leder for valgkomiteen fra 2012 til 2019. Nå er jeg tilbake i kretsstyret igjen.  


-Hva mener du er nøkkelen til et godt idrettsarrangement? 

Rutine og gode medarbeidere! 

I bowlingutvalget som jeg driver med, er god kommunikasjon med de som spiller viktig. Kjekt å spørre deltagerne om hva de ønsker. Å ha et godt samarbeid med hallene, eller på de områdene du skal arrangere på, er alfa og omega.   


0 Kommentar

Idrett gjennom jobben skaper vennskap!

Postet av Akershus Bedriftsidrettskrets den 26. Sep 2019


Gjengen i KLPs bedriftsidrettslag samles og spiller Cage ball i lokalene på Nydalen, Oslo. Ballen fyker i raskt tempo mellom spillerne, og pulsen deres pumper. Kroppen produserer “lykkepiller”, og gutta har det moro!  

– Det er kjempegøy. Det er nettopp det: Vi har det gøy. For min del har det skapt mer arbeidsglede. Du føler at du er på laget der og, ikke bare på banen, men også på jobben, sier Aksel Nikolai til Finansforbundet. 

Idretten kan være en fin inkluderingsarena for fremtidige og gode kameratskap. Det å være en del av noe som er større enn seg selv gir en positiv følelse og skaper tilhørighet. Du er med på å bidra til at laget sammen mestrer. Den gode lagfølelsen dukker opp samtidig som tilliten til kameratene dine øker, og vennskapet forsterkes. Relasjonsbygging på flere arenaer enn på kontoret.  

– Jeg liker at vi samles rundt noe annet enn det som er jobb, og tror det er sunt at det er noe ekstra som vi konkurrerer med og mot. Ja, og så er det jo bra å holde seg i bevegelse, sier han til finansforbundet.

Les mer i artikkel skrevet av Finansforbunet


0 Kommentar

Vil du være med å bestemme turene for 2020?

Postet av Akershus Bedriftsidrettskrets den 3. Jun 2019


Ti på Topp er en kampanje som drives av frivillige, med støtte fra administrasjonen. Siden vi er i oppstartfasen i Follo trenger vi flere frivillige som har lyst til å tilrettelegge for at flere kommer seg ut på tur. Vi trenger deg som er glad i å gå tur, engasjert og relativt godt kjent med turterrenget i Follo.


Hvilke oppgaver ønsker vi hjelp til å løse?

  • Valg av turmål
  • "tracking" av løyper med GPS (her kan en bruke app på mobil eller pulsklokke) 
  • Utarbeiding av turbeskrivelser(etter mal)

Vi bytter ut 4-5 turer hvert år, så vi håper at våre frivillige kan bidra med 1-2 turer i året.


Hva kan vi tilby?

  • Muligheten til å være del av en frivillig organisasjon som jobber for å fremme fysisk aktivitet og friluftsliv.
  • Nødvendig opplæring.


Dersom dette kan være interessant, send en e-post til jarle.blindheim@bedriftsidretten.no.


0 Kommentar

Månedens frivillige - Øystein Hjell

Postet av Akershus Bedriftsidrettskrets den 3. Jun 2019


Øystein Hjell har vært sterkt engasjert i organiseringen av bedriftsbowling og bedriftsgolf på Romerike i en årrekke. I tillegg har han sittet som kretsleder i Akershus Bedriftsidrettskrets. Øystein ble månedens frivillige i mai og ble tildelt blomst og diplom på oppmannsmøtet til serien i bedriftsgolf på Romerike.


-Hvordan kom du inn i Bedriftsidretten?

-Jeg kom inn i Bedriftsidretten på slutten av 80-tallet. Jeg jobbet i Technitron AS (nå OKI Systems), og det var noen av oss som var ute å spilte bowling på en av våre mange sosiale tilstelninger for de ansatte. Der fikk vi høre om Bedriftsidretten, og vi bestemte oss for å prøve å stille et lag. Om det fungerte? Jeg spiller jo i bedriftserien enda, da...


-Hva er nøkkelen til et godt idrettsarrangement?

-Nøkkelen til et godt idrettsarrangement er forberedelser. Det å ha engasjerte frivillige å spille på, både i forkant og under et arrangement er viktig. Når deltagerne kommer til stevnet, så skal de ikke merke noe av det arbeidet som er gjort i forkant. De skal bare kose seg, bedrive sin hobby og idrett, og nyte. Og til arrangører og frivillige, så vil jeg si følgene: De fleste av de tingene som gikk feil eller ikke ble helt som dere hadde planlagt vil ikke bli registrert av deltagerne. Til sist, spør etter tilbakemeldinger! De er nyttige for at neste tilstelning kan bli enda bedre.


0 Kommentar

Månedens frivillige

Postet av Akershus Bedriftsidrettskrets den 1. Apr 2019

Rune Skoglund mottar prisen for månedens frivillige
av Liv Haugdal, Aktivitetskonsulent i Akershus Bedriftsidrettskrets.


Rune Skoglund har i mange år vært en sentral person i organiseringen av rinkbandy i Asker og Bærum. Han har vært både dommeransvarlig, dommer og leder for rinkbandyutvalget. Han er månedens frivillige i mars.


-Hvordan kom du inn i bedriftsidretten?

Jeg begynte å jobbe på Geco AS på midten av 80-tallet. De hadde både fotball og rinkbandy på programmet. Jeg har alltid holdt på med mye forskjellig idrett, så jeg ble med på begge aktivitetene. Det var den gang rinkbandy, eller hockey-pockey som det ble kalt den gang, ble spilt utendørs på Jutulbanen og banen måtte måkes i pausen.

 Samtidig hadde jeg flyttet inn på Gullhaug på Bærums Verk, og vi hadde satt i gang litt idrettsaktiviteter blant naboene. På Gullhaug var alle nyinnflyttere, så det var en fin måte å bli kjent med naboene på.

Rinkbandyen i Geco ble etter hvert lagt ned i 1989, og som betaling for en dugnad fikk nabolaget på Gullhaug drakter og utstyr fra Geco.

Formelt ble Gullhaug Highstickers grunnlagt 9/9-1990, og det laget har jeg vært lagleder for siden da.  I en periode deltok laget i både fotball- og rinkbandyserien, men dette varte vel bare 5-6 år, og siden har det kun vært rinkbandy.

Jeg ble relativt tidlig engasjert i rinkbandyutvalget, og satt der, mer eller mindre sammenhengende siden starten av 90-tallet.  Jeg trakk meg fra utvalget i 2011, og gikk inn som leder for det nystartede rinkbandydommerlauget i Asker og Bærum.  Der satt jeg til jeg trakk meg helt ut av den administrative delen av bedriftsidretten etter 2017/2018-sesongen.


-Hva mener du er nøkkelen til et godt idrettsarrangement?

Et godt arrangement vil endre seg med tiden vi lever i.  I dag går ting fortere og fortere, og idretten må endre seg slik at den tar opp i seg strømningene fra samfunnet ellers.

Jeg har 3 nøkkelord for å få til et godt arrangement:

  • Organisering
  • Tilgjengelighet
  • Engasjement

Aktivitetene må være så godt organisert at alle skjønner hva de skal gjøre, hvordan og når. Informasjon må komme tidsriktig i forkant av arrangementet.

Aktiviteten må også være på et tidspunkt av døgn og uke som gjør at deltakerne prioriterer dette foran hvile, andre aktiviteter eller familie og venner.

De som står for arrangementet må være engasjerte i det de gjør, og gjennom dette engasjementet vise interesse.  Engasjement smitter!

 


0 Kommentar

ABIK-karusellen

Postet av Akershus Bedriftsidrettskrets den 9. Mar 2019

8 løpssteder, 8 ulike løyper med forskjellige distanser og løypeprofiler. 8 ulike utfordringer for deg som er glad i å løpe. ABIK-karusellen er en idrettssosial aktivitet for alle løpeglade voksne, uansett form og fasong. 

Er du av dem som gleder deg til våren? Tørr asfalt, grønne skoger, lette løpesko uten brodder og fuglesang? Kanskje har du løpt hele vinteren og er klar for å måle krefter med kollegaer og venner? Vi tilbyr deltakelse både med og uten tidtaking.


Nye løpssteder, nye utfordringer
Nytt for 2019-sesongen er at vi reduserer fra 10 til 8 løp. Vi beholder de mest populære løypene, og legger til noen nye.

30.04 braker det løs med 4,7 kilometer fra Lillestrøm Stadion. Løpet var egentlig planlagt i Nittedal, men grunnet snø ble løpssted for 1. og 8. løp byttet om (se oppdatert terminliste under). I tillegg til ny løype i 8. løp,  legges det til to nye løyper; en tøff 4,5 kilometers runde på nylagt underlag i lysløypen i Tæruddalen og en ca. 5 kilometers løype i vakre omgivelser på Asak i Leirsund.


Terminliste

DatoKl.StedDistanseArrangør
30.04Kl. 18.00Lillestrøm Stadion4,7 kmRomerike Runners
21.05Kl. 18.00Tæruddalen4,5 kmFFI BIL
28.05Kl. 17.30Lillestrøm1500 m (bane)AIM Norway BIL
11.06Kl. 18.00Hvalstjern5,7/9,5 kmFet Skiklubb, Turlangrennsgruppen
20.08Kl. 18.00Råholt4,7/11,3 kmLøpsklubben 1814
27.08Kl. 18.00Leirsund (Asak)5,0 kmLeirsund IL
03.09Kl. 18.00Sessvollmoen5,0 kmSessvollmoen BIL
17.09Kl. 18.00Sagtomta, Nittedal8,2 kmRomerike Runners

Påmelding
Påmeldingen til hele karusellen:      https://signup.eqtiming.no/Pamelding/Abik-Lopskarusellen-2019/g295.14100?Event=abiklop

Det er også mulig å delta på enkeltløp. Det er påmelding til enkeltløp i sekretariatet før løpene.


Pris for deltakelse

Type deltakelseFør 11. aprilFra 11. april
Hele sesongen (8 løp), uten tidtaking625,-700,-
Hele sesongen (8 løp), med tidtaking700,-800,-
Hele sesongen (8 løp), med tidtaking og leie av brikke950,-1050,-
Enkeltløp (uten tidtaking)
150,-
150,-
Enkeltløp (inkl. leie av brikke)250,- 250,-
Enkeltløp (om du har egen brikke)200,-200,-


Fibra Sportswear - ny samarbeidspartner for ABIK-karusellen
Bedriftsidretten og ABIK-karusellen har inngått et samarbeid med Scantrade og Fibra Sportswear. Vi er stolt over å samarbeide med en utstyrsaktør som tar løping på alvor!

FIBRA Sportswear er et nytt og spennende sportsmerke som satser på spesial produsert idrettsklær og rekvisita til bedrifter og klubber over hele Norden. Vi leverer klær til hele 20 idretter, med ski, sykkel, løp, friidrett og turn som spesialfelt. Her kan dere bestille spesialproduserte klær med egen logo og design helt ned i 5 enheter, og det er også mulig å kjøpe basisvarer fra lager i Norge. Fibra sportswear tilbyr også en omfattende profilkolleksjon tilpasset bedrifter og organisasjoner. Merket har også en unik digital plattform, som gjør at man enkelt kan designe idretts tøy på web. I tillegg kan deres designere lage helt unike kolleksjoner tilpasset deres behov.

Som en del av samarbeidet trekkes det ut flotte premier fra Fibra etter hvert løp.


0 Kommentar

Levert av IdrettenOnline